רואים אותן הרבה יותר בזמן האחרון והן שונות. עכשיו, כשיש להן דגם רחב, זה כבר ממש מסקרן. לקחתי לבדיקה את נעלי On CloudFlyer בגרסה הרחבה בשביל להבין על מה כל המהומה.
הודעה חשובה לבעלי כפות רגליים רחבות
בתור בעלים גאה של רגליים רחבות אני לא תמיד לקוח רצוי בחנויות נעלי ריצה. גם כאשר אני מוצא סוף סוף נעליים מספיק רחבות, הזוגיות שלנו לא מחזיקה הרבה. מי שמכיר את הסוגיה בוודאי מכיר גם את ההשלכות: רוב זוגות הנעליים שלי גומרים את חייהם בטרם עת עם קרעים בדיוק בחלק הרחב של כף הרגל. די מבאס. זו בדיוק הסיבה שמאוד שמחתי כשנודע לי שחברת On השוויצרית הכריזה על השקת הדגם הרחב הראשון שלה – CloudFlyer. יצא לי בעבר לבחון את On Cloudace אבל הוא לא הצטיין ברוחב נדיב במיוחד והיה די צפוף בשבילי. גם הוא סיים את חייו אצלי בטרם עת עם קרעים, כמו כל קודמיו. חמוש בהרבה תקווה, אספתי את הנעליים בחנות היבואן ברמת החייל ויצאתי לבדוק.
נעלי On CloudFlyer – כרטיס ביקור
- יעוד: ריצות כביש למרחקים בינוניים עד ארוכים
- משקל: 293 גר' (מידה 44)
- דרופ: 7 מ"מ
- עובי הסוליה – 27 / 20 מ"מ
- טכנולוגיות:
- חומר שיכוך בסוליה – Helion עם ענני Cloudtech
- ייצוב פנימי ע"י Speedboard
- תמיכת 3D מוקשחת בעקב
- מחיר: 720 ש"ח לחברי מועדון באתר היבואן
עיצוב וחומרים
כל נעלי החברה בולטות לטובה בעיצוב מאוד מוקפד ומדויק. תשומת לב לפרטים הקטנים בהן היא משהו שקשה להסתיר. בין אם זה דגלון שוויץ קטן רק על נעל ימין, הדפסות קטנות ומדוייקות המחזירות אור בצורת לוגו חברה, או הכיתוב "Put Me On" בקצות השרוכים. הכל נמצא במקום שבו זה צריך להיות ללא פריטי עיצוב צעקניים או מיותרים. הדגם במבחן, CloudFlyer הנו צנוע במיוחד והטוויסט היחידי בעיצובו הוא העקב הלבן. אחת המטרות של מעצבי החברה היא שאותן נעליים יכולות לשמש גם באימון וגם ביום-יום. תסכימו איתי שלהסתובב במשרד עם נעליים בצבע ירוק זוהר או אדום לא מתאים לכל אחד בחברת On מציעה כאן פתרון אלגנטי.
הגפה העליונה עשויה מאריג עדין ולא צפוף ומבטיחה לנדף ולאוורר היטב את החלק הקדמי. חלקן האחורי של הנעליים עשוי אריג קשיח וצפוף יותר, נראה ומרגיש פחות מאוורר ונועד לאחיזה טובה של הקרסול. ייצוב ותמיכה זה כאן. מלבד תפרים גלויים בבסיס הלשון, לא נראים יותר תפרים וכל החיבורים הם פנימיים עם הדבקות טרמיות אלסטיות וציפוי הגנה דמוי סיליקון שחור דק.
בדגם הזה החומרים מרגישים פחות מהודרים ויותר עממיים מדגמים אחרים של החברה. שרוכים שטוחים ומאוד דקים השזורים בצורה מיוחדת בבסיס הלשון. לאורך כמה דגמים שנבחנו בפאנל, לא ירדתי לסוף דעתם של המעצבים של On שהחליטו ששרוכים דקים הם הדבר הנכון בנעלי ריצה. בעיניי הם לא נוחים ומייצרים לחצים נקודתיים בשריכה הדוקה. הם גם לא משתלבים היטב עם רמת הגימור הגבוהה של חלקי הנעל האחרים. יש ל-On איזה עניין בלתי מפוענח אצלי במחלקת השרוכים. הלשון מאוד עבה ומרופדת, חייבים אחת כזאת עם השרוכים הדקים.
החלק החיצוני של העקב הוא פלסטיק לבן וקשיח שבא גם הוא לייצב את הנחיתות בריצה. זה קצת הזכיר לי נעלי רכיבה. נראה קצת מוגזם לטעמי וכנראה יועיל יותר לרצים בעלי משקל גבוה לבלום תזוזות לטרליות בנחיתות על עקב. כך זה כשהקטגוריה היא של נעליים מייצבות ותומכות.
על הרגליים
לפני המבחן המעשי, אני חייב לציין שלמרות ההכרזה על הדגם הזה כרחב, הייתי חייב לקחת מידה גדולה יותר ממה שאני נועל בדרך כלל, גם בחברת On. לצערי, לא לכל דגמי החברה ישנן חצאי מידות וכך מידת הנעליים במבחן הייתה כחצי מידה מעל למה שהייתי צריך. חייבים לקחת את זה בחשבון ולמדוד בטרם רכישה. הסיבה שחצי מידה יותר לא הרתיעה אותי היא שרוב הריצות שלי הן למרחקים בינוניים עד ארוכים ולמקרה כזה עדיף נעליים שיתנו מקום לכף הרגל קצת להתנפח ולהתרחב.
בתחילת הריצה, למרות הידוק חזק יותר של השרוכים, הנעליים מרגישות קצת חופשיות על הרגל ורק כחצי שעה לאחר מכן כפות הרגליים מסתדרות ותופסות את כל המקום בפנים. מבחינת רוחב הנעליים, יש לחברת On עוד דרך לעשות על מנת להגיע לקופסת בהונות רחבה באמת. ככל הנראה, במושגם אירופאים בכלל ושוויצריים בפרט, זה נחשב לרחב, בעוד שבחברות אחרות כמו Altra או Inov8 זה היה עובר כרוחב רגיל, אם בכלל. אולי האירופאי הממוצע הינו בעל רגליים צרות יותר מעמיתו האסייתי? נשאיר את זה לאנתרופולוגים לבדוק.
נעלי On CloudFlyer בריצה
במבחן המעשי לא נרשמו תקריות מיוחדות לשום צד בדגם הנבחן. CloudFlyer לא נועדו לריצות מהירות וכנראה לא תשברו איתן שיאים. החזרת האנרגיה לאחר דריכה היא ממוצעת מחד, אך אין תזוזות של הנעל והרגל מאוד יציבה מאידך. טכנולוגיית השיכוך שבחרו ב- On היא על הצד היותר יציב (כלומר פחות רך) בדגם הזה. על מנת לשמור על אורך חיים סביר ושרידות טובה, העננים עשויים מחומר יחסית קשיח ומה שנותן לו גמישות זו בדיוק הקשת החלולה והגמישה של כל ענן. הסוליה עובדת היטב כאן לטובת הרץ שמקבל שיכוך מתון אבל בטוח. שכבת הפלסטיק הקרויה Speedboard שנמצאת במרכז הסוליה, מבצבצת בין שני חצאי הסוליה ועושה עבודה נהדרת בלייצב את הנעליים בזמן נחיתה. אישית אני מעדיף את זה מאשר שיכוך רך ומפנק שמרגיש קצת כמו ג'לי בכל נחיתה. ה Speedboard עשה את עבודתו בייצוב ותמיכה אבל לא מרגישים אותו במיוחד.
המבחן של נעלי On CloudFlyer בוצע בתקופה הכי חמה בארץ – יולי אוגוסט. אם לא די בכך, גם הלחות פינקה באחוזים הקרובים למספר תלת ספרתי. למרות כל אלה הנעליים עמדו בגבורה עם כל הלחות שנוצרה בתוכם והצליחו לשמור על כפות הרגליים יבשות בריצות קצרות יחסית. אסור להסתכל על הפרמטר הזה כמובן מאליו, כי הוא ממש לא כזה. ממש לא כל נעל עובדת היטב בתנאי האקלים שלנו. למרות ארץ המוצא של הנעליים (שוויץ) שלרוב לא מכירים בה טמפרטורות ואחוזי לחות של תל אביב בבוקר יום קיצי רגיל, On עשו עבודה נהדרת בבחירת החומרים ושילובם.
נעלי On CloudFlyer – לסיכום
אני ניגש לסיכום עם רגשות מעורבים. הסיבה העיקרית שבגללה התנדבתי להיות נסיין הדגם, היא הרוחב ואת ההבטחה הזו On קיימו, בעיניי. בהשוואה לשאר דגמי החברה מדובר באמת בדגם רחב יותר. המבנה פנימי של CloudFlyer הוא יותר קלאסי ושמרני וקצת פחות עוקב אחרי צורת כף הרגל. מבחינת הטכנולוגיה – On הוכיחה שהיא עובדת היטב וב- CloudFlyer היא עשתה tuning מעולה לעננים בהתאם לייעוד הדגם. האם הנעליים מצדיקות את מחירם הלא נמוך? לא תהיה לי תשובה חד משמעית לתת בעניין. זה כמו לשאול קונה מאושר של אחד מרכבי יוקרה האם הרכב מצדיק את המחיר?
אני משתדל להשקיע מעט בנעליים, אבל לפעמים תראו אותי משלם גם סכומים גבוהים על דגמים שמעניינים אותי במיוחד. ההסבר שאני נותן לעצמי במקרים כאלה הוא שקניית נעליים היא לא תמיד עניין הגיוני ולפעמים הרגש משתלט ומכבה את השכל. On היא בדיוק דוגמא קלאסית לזה.